Ahad, 22 Mei 2011

Penyejuk Jiwa


   Hamalatul Quran! Apakah perkara yang anda faham daripada perkataan ini? Apakah ada sesuatu yang anda tahu daripadanya? Ya, anda pernah mendengar tentang al-Quran sebelum ini. Sudah pasti, tapi bagaimana tentang Hamalatul Quran? Perkataan dalam bahasa Arab ini jika diterjemahkan ke dalam Bahasa Melayu akan membawa maksud 'pembawa'. Jadi, Hamalatul Quran adalah 'pembawa al-Quran'. Gelaran ini diberikan kepada seseorang yang telah sempurna ingatannya dengan hafalan al-Quran. Ini adalah gelaran indah yang diberikan kepada seseorang Muslim yang akhirnya, setelah semua kerja keras yang dilakukannya untuk menghafal ayat-ayat al-Quran dalam hati dan fikiran mereka. Kebanyakan mereka dilabelkan sebagai al-hafiz atau huffaz tapi saya masih menggunakan istilah Hamalatul Quran sebagai hafiz yang bererti bahawa seseorang yang menghafal dan mengingatinya dalam fikiran dan hati mereka.


   Untuk menjadi seorang Hamalatul Quran, seseorang itu perlulah memahami tanggungjawabnya terhadap umat. Malangnya, kebanyakan orang mempunyai persepsi yang salah mengenai masalah ini. Persepsi bahawa menjadi Hamalatul itu melelahkan, keras dan beban adalah sangat salah. Persepsi ini bertentangan dengan mesej sebenar daripada menghafal ayat-ayat suci al-Quran. Ini adalah sebuah kenyataan kerana sesiapapun yang menghafal al-Quran, Allah Yang Maha Penyayang menjanjikannya syurga dan Allah akan merahmatinya di akhirat sepertimana yang telah dijanjikan.

   Satu perkara yang amat penting bagi seseorang yang menghafal al-Quran ialah kewajibannya untuk mengajar dan menyampaikannya kepada masyarakat. Hamalatul Quran ini akan menyebabkan masyarakat menjadi lebih dekat dan berpegang teguh dengan ajaran al-Quran. Disebutkan dalam sebuah hadith Sahih riwayat al-Bukhari:

...خيركم من تعلم القراءن وعلمه...
"Sebaik-baik di kalangan kamu ialah yang belajar al-Quran dan mengajarkannya."

   Mereka adalah orang yang akan menjadi "imam" kepada sebuah masyarakat sepertimana yang disebutkan dalam sebuah hadith yang bermaksud:

Daripada at-Tirmidzi, an-Nasa'i dan Ibnu Majah, bahawa Abu Hurairah berkata: "Rasulullah telah menghantar sepasukan rombongan yang terdiri daripada kebanyakan lelaki dan meminta daripada setiap mereka tentang apa yang telah mereka hafal daripada al-Quran. Lalu Nabi datang kepada salah seorang lelaki muda di kalangan mereka lalu bertanya kepadanya: "Apakah yang telah kamu hafal daripada al-Quran wahai pemuda?" Dia berkata: "Aku telah menghafal Surah ini dan itu dan juga al-Baqarah." Nabi bersabda: "Kamu hafal Surah al-Baqarah?" Dia berkata: "Ya." Nabi bersabda: "Kemudian kamu ketuai mereka."

   Adakah anda tahu ada orang yang menghafal al-Quran? Al-Quran yang diturunkan dibuat mudah untuk orang menghafal dan memahami maknanya. Allah SWT telah menyebut dalam arahan agungNya dalam Surah al-Qamar ayat 17: "ولقد يسرنا القرءان للذكر فهل من مدكر." Maksudnya: Dan sesungguhnya telah Kami mudahkan al-Quran untuk dipelajari, maka adakah orang yang mengambil pelajaran.

   Lagi disebutkan dalam Surah Maryam pada ayat 97: "فإنما يسرنه بلسانك لتبشر به المتقين وتنذر به قوما لدا". Maksudnya: "Maka sesungguhnya telah Kami mudahkan al-Quran itu dengan bahasamu, agar kamu dapat memberi khabar gembira dengan al-Quran itu kepada orang-orang yang bertaqwa, dan agar kamu memberi peringatan dengannya kepada kaum yang membangkang."

   Bahkan, umat Islam di seluruh dunia pada hari ini telah bersemangat untuk memahami al-Quran dan menghafalnya sehingga akan lebih mudah untuk melaksanakan ajaran al-Quran dalam kehidupan seharian. Tujuan post kali ini adalah bertujuan menunjukkan keutamaan bagi orang yang menghafal al-Quran. Sesungguhnya begitu banyak manfaat daripada menghafal Kalamullah yang Maha Agung ini.

   Jika kita seorang anak muda yang ingin memiliki kehidupan yang penuh keberkatan, al-Quran adalah kitab untuk kita! Sesungguhnya al-Quran membersihkan jiwa dan jantung dan mencegah sesuatu daripada melakukan perbuatan buruk. Seorang anak lelaki atau perempuan akan memiliki hati sekuat baja ketika mereka belajar, membaca dan menghafal al-Quran. Mereka akan sentiasa dipandu oleh firman Allah di dalam hidup mereka. Saya yakin bahawa sebahagian daripada kita telah menghafal beberapa juzuk dalam al-Quran ketika muda. Cerminlah pada diri sendiri, apakah kita masih ingat apa yang kita hafal? Atau adakah kita telah meninggalkan semua ayat-ayat al-Quran dan dibiarkan lupa begitu sahaja? Tidak perlulah saya nyatakan di sini apakah kesan daripada sengaja meninggalkan al-Quran. Tetapi jika kita melakukannya yakni meninggalkannya dengan sengaja, sekarang adalah masa untuk mengulang ayat-ayat tersebut.

   Sesungguhnya al-Quran dapat membantu kita di akhirat kelak sepertimana dinyatakan dalam sebuah hadith: اقرؤوا القراءن فإنه يأتي يوم القيامة شفيعا لأصحابه. Maksudnya: "Bacalah al-Quran kerana sesungguhnya al-Quran akan datang pada hari kiamat sebagai syafaat kepada orang yang membacanya." (HR Muslim)

   Kita boleh mengajar diri sendiri untuk percaya kepada kelebihan menghafal al-Quran sekarang. Kita hanya mempunyai al-Quran dan as-Sunnah dalam kehidupan kita untuk menjadi panduan ke jalan yang lurus. Beberapa orang daripada kita mungkin agak sibuk dengan kehidupan seharian, tetapi perhatikanlah hal ini. Saya yakin kita semua termasuk saya mempunyai sebuah kerinduan untuk al-Jannah di akhirat kelak. Oleh kerana itu, bacalah al-Quran pada siang dan malam hari khusus untuk para pengikut sejati Rasul Allah Muhammad SAW.

   Membaca al-Quran adalah proses tenang seperti yang diakui perbuatan ini dalam Islam. Ianya dapat memurnikan jiwa dan hati ke dalam kebenaran. Ianya akan lebih hidup jika kita meminta beberapa teman untuk membaca al-Quran bersama-sama kita. Walaupun hal ini dilakukan hanya pada bulan Ramadhan, bagaimanakah andainya kita memilih suatu hari dalam seminggu (setiap hari adalah lebih baik), katakanlah hari Jumaat untuk kita membaca al-Quran bersama rakan-rakan kita. Disebutkan dalam sebuah hadith riwayat Muslim yang bermaksud:

   Daripada Abu Hurairah RA: Rasulullah SAW bersabda: "Setiap kumpulan orang yang berkumpul di salah satu Rumah Allah untuk mempelajari al-Quran, ketenangan akan turun kepada mereka, rahmat akan menelan mereka, malaikat akan mengelilingi mereka dan Allah akan menyebut mereka kepada mereka (para malaikat) di sisi-Nya."

   Tapi sayangnya hari ini, kita jarang menemukan orang yang memiliki niat untuk menjadi Hamalatul Quran bahkan menghafal al-Quran itu sendiri. Saya beranggapan bahawa mereka mengalami kesulitan membaca beberapa ayat yang mereka temui dalam al-Quran. Jika kita menghadapi masalah tersebut, jangan sedih atau meng'kiri'kan al-Quran hanya kerana kita tidak baik dalam membaca itu. Tadarus al-Quran pasti akan menyelesaikan masalah ini. Saya yakin bahawa beberapa teman saya ini memang sangat cinta akan al-Quran, tetapi mereka belum menemukan 'ruh' daripada membaca ayat-ayat indah al-Quran. Imam Muslim menyebutkan sebuah hadith mengenai hal ini:

Diriwayatkan daripada Abu Said bin al-Mu'alla: "Ketika aku sedang berdoa dalam Masjid, Rasulullah memanggil aku tetapi aku tidak menyahutnya. Kemudian aku berkata: "Ya, wahai Rasulullah! Aku sedang berdoa." Lalu baginda berkata: "Bukankah Allah berkata: "Berikanlah tanggapan anda kepada Allah (dengan mematuhiNya) dan kepada RasulNya ketika dia memanggil kamu." Baginda kemudian berkata kepada aku: "Aku akan mengajarkan kamu satu Surah yang merupakan Surah terbesar dalam al-Quran sebelum kamu meninggalkan masjid." Lalu baginda memegang tangan aku, dan ketika baginda bermaksud untuk meninggalkan masjid, aku berkata kepadanya: "Bukankah kamu telah memberitahu kepadaku: "Aku akan mengajarkanmu satu Surah yang merupakan Surah terbesar dalam al-Quran?" Baginda bersabda: "الحمد لله رب العالمين (yang bermaksud, segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam) ialah السبع المثاني (iaitu tujuh ayat yang dibacakan berkali-kali) dan al-Quran yang agung yang telah diberikan kepada aku."

   Kata-kata yang telah di'bold'kan menunjukkan bahawa setiap orang perlu untuk mempelajari surah terbesar dalam al-Quran ini. Lalu dengan cara itu, jika kita berjaya mendapatkan 'ruh' daripada Surah Ummul Kitab, sudah pasti akan mudah untuk kita belajar setiap surah lain dalam al-Quran.


   Mulailah menghafal al-Quran sekarang kerana ianya akan membimbing kita. Jika kita mempunyai niat ini (iaitu menghafal al-Quran) lalu menunda niat tersebut, pasti kita akan menyesali apa yang tidak kita lakukan ini. Perbezaan sesorang mukmin dapat dilihat pada cintanya pada al-Quran sepertimana menurut sebuah hadith yang bermaksud:

Daripada Abu Musa al-Ash`ari RA berkata: Rasulullah SAW bersabda: "Perumpamaan seorang mukmin yang membaca al-Quran adalah seperti buah limau manis yang aromanya wangi dan rasanya manis. Perumpamaan seorang mukmin yang tidak membaca al-Quran adalah seperti buah tamar yang meskipun tidak mempunyai bau tetapi memiliki rasa yang manis. Perumpamaan orang munafik yang tidak membaca al-Quran adalah seperti buah peria pahit yang tidak mempunyai bau dan rasanya pahit. Perumpamaan orang munafik yang membaca al-Quran adalah seperti bunga 'raihanah' yang baunya wangi akan tetapi rasanya pahit." (HR Bukhari dan Muslim)

* Sebagai akhirnya, bukankah saya dan anda ingin seperti ini:

“Barangsiapa yang membaca al-Quran dan mengamalkan isinya, Allah alan memakaikan kepada kedua orang tuanya di hari kiamat suatu mahkota yang sinarnya lebih bagus daripada sinaran matahari di rumah-rumah di dunia. Maka bagaimana tanggapanmu terhadap orang yang mengamalkan hal ini.” (HR Abu Daud)

Alangkah bahagianya orang yang digerakkan hatinya oleh Allah untuk merutinkan bacaan dan memahami Kitab-Nya. Alangkah bahagianya orang yang diringankan dirinya daripada berkeluh kesah sehingga ringan langkahnya untuk saling memperingati tentang al-Quran.

 والله تعالى أعلى وأعلم


Tiada ulasan: