Selasa, 18 Ogos 2009

Kita Hanya Seorang Musafir Faqir

...كيف تكفرون بالله وكنتم أمواتا فأحياكم ثم يميتكم ثم يحييكم ثم إليه ترجعون...
“Mengapa kamu kafir kepada Allah, padahal tadinya mati, lalu Allah menghidupkan kamu, kemudian kamu dimatikan dan dihidupkanNya kembali, kemudian kepadaNyalah kamu dikembalikan”(Surah al-Baqarah :28)
     
Ketahuilah, bahawa kehidupan dunia ini hanyalah persinggahan sebentar dalam perjalanan panjang menuju keabadian. Kita hanyalah musafir yang sedang menempuh perjalanan menuju negeri yang pasti dan abadi. Rasulullah berpesan kepada kita : “Jadilah dirimu di dunia ini seperti orang-orang asing atau seorang musafir!" (HR Ahmad, Bukhari, at-Tarmidzi dan Ibnu Hibban). 
Dr Yusuf al-Qaradhawi menasihati kita di dalam kitabnya “الوقت في حيات المسلم” (Waktu Dalam Kehidupan Muslim): Sesungguhnya berlalunya masa dan berputarnya siang dan malam bagi seseorang muslim tidak boleh dibiarkan tanpa mengambil pelajaran dirinya. Paling tidak, ia memikirkan kalau memang tidak dapat mengambil pelajaran darinya. Ingatlah bahawa setiap waktu yang berjalan boleh menyebabkan terjadinya seribu satu macam kejadian, dari yang dapat kita rasai dengan pancaindera insan hinggalah kepada yang tidak dapat kita rasai. 

Tidak dapat kita nafikan bahawa manusia dengan fitrahnya sentiasa inginkan kehidupan yang baik dan juga mengharapkan usia yang panjang. Bahkan kalau diizinkan, kita ingin hidup selama-lamanya. Namun tidak dapat kita sangkal bahawa menginginkan kehidupan yang kekal di dunia adalah mustahil, sebab dunia yang sifatnya moden ini satu saat akan hancur bersama dengan semua yang ada di dalamnya. Manusia dibatasi dengan kematian sebagai pengakhiran kepada sesuatu perjalanan atau batas kehidupan yang pasti terjadi dan tidak boleh ditolak. Kematian adalah akhir dari perjalanan kehidupan dunia yang fana dan pintu gerbang kehidupan yang kekal, yaitu akhirat. Apa ertinya hidup lama? Seandainya setiap hari bergelumang dengan maksiat! Adakah bala demi bala yang Allah timpakan masih belum kita rasa akan kemurkaanNya!

Rasulullah Sollallahu A'laihi Wasallam mengajarkan kepada kita agar selalu menyedari tentang kesementaraan kehidupan dunia ini. Dunia hanyalah tempat mengumpulkan bekal agar kelak kita diterima Allah sebagai tetamu yang baik dan ditempatkan pada tempat yang baik pula. Umur dunia sangat pendek, inikan pula umur kita. Jangankan dibandingkan dengan lamanya waktu di akhirat, dibandingkan dengan waktu di dalam kubur saja, tentu tidak ada sekejapnya.

Dari pandangan lain, kesementaraan hidup di dunia juga digambarkan oleh Rasulullah Sollallahu A'laihi Wasallam dalam sabdanya: “Dunia (hanyalah berumur) tujuh harinya hari-hari akhirat.” (HR ad-Dailami). Jika umur dunia semenjak diciptakan hingga dihancurkan (kiamat) kelak hanya sebanding dengan tujuh harinya hari-hari akhirat, maka terbayangkah oleh kita bahawa umur kita tidak ada satu detikpun dari hari-hari akhirat. Jikalau kita mahu menggunakan akal yang sihat dan berfikir sejenak tentang hakikat hidup di dunia ini, nescaya selain waktunya sangat sementara dan hanya satu kali, kita juga akan menyedari bahawa kehidupan kita yang sangat sementara dan satu kali itu menjadi faktor penentu kebahagiaan mahupun kesengsaraan kita dalam menjalani kehidupan yang sesungguhnya di akhirat kelak. Akhirat adalah kehidupan pasca dunia yang teramat panjang, dan panjang yang tidak terhitung.
 

Ketahuilah, kematian bukanlah perjalanan akhir bagi kehidupan sebenarnya tetapi hanya merupakan tempat persinggahan (transit). Kematian itu sebenarnya hanya merupakan perpindahan dari satu norma kepada norma yang lain. Kematian adalah suatu tanda bahawa kehidupan untuk menguji manusia telah selesai. Ketika hidup di dunia manusia dihadapkan pada pilihan-pilihan yang telah menjadi cubaan, ujian dan halangan baginya. Namun ketika kematian datang, selesailah kesempatan untuk memilih. Pada fasa baru inilah manusia dipaksa untuk meyakinkan dirinya bahawa ia telah mati. Pada saat inilah ia dapat melihat malaikat maut dan alam Allah yang sebelumnya terhijab (tertutup) dari pandangan mata zahir. Disebut didalam firman Allah:

...لقد كنت في غفلة من هذا فكشفنا عنك غطآئك فبصرك اليوم حديد...
“Sesungguhnya kamu berada dalam kehidupan lalai dari (hal) ini, maka kami singkapkan daripadamu hijab (yang menutupi) matamu, maka penglihatanmu adalah pada hari yang amat tajam”. (Surah Qaaf : 22).
 
Ketika berada di alam roh dahulu, kita pernah mengalami kematian. Setelah itu kita ke dunia menjadi makhluk hidup, dan tidak lama kemudian kita akan mengalami kematian lagi. Selanjutnya kita akan dibangkitkan, sebagaimana disebutkan dalam al-Quran:
     
...كيف تكفرون بالله وكنتم أمواتا فأحياكم ثم يميتكم ثم يحييكم ثم إليه ترجعون...
“Mengapa kamu kafir kepada Allah, padahal tadinya kamu mati, lalu Allah menghidupkan kamu, kemudian kamu dimatikan dan dihidupkanNya kembali, kemudian kepadaNyalah kamu dikembalikan”. (Surah al-Baqarah : 28)

Ketahuilah, pasca di dunia masih ada alam kubur, pasca alam kubur masih ada kiamat dan hari kebangkitan. Pasca kebangkitan masih ada alam padang mahsyar (موقف) dan penimbangan amal (يوم الحساب). Pasca يوم الحساب masih ada kehidupan yang tidak terkira lamanya dan tidak mengenal batas akhir, yakni syurga atau neraka. Pada saat itu sejarah kemanusiaan sudah selesai dan perjalanan telah berakhir dengan pasti. Yang terbentang dihadapan manusia saat itu adalah era kehidupan syurga atau neraka.

Nukilan seorang hamba...

Tiada ulasan: